You are currently viewing מה הוא תהליך אוסמוזה הפוכה
אוסמוזה הפוכה

מה הוא תהליך אוסמוזה הפוכה

זמן קריאה: 2 דקות

אוסמוזה הפוכה היא אחד התהליכים שמשתמשים בהם לטיהור מים. השימוש בשיטה זו נפוץ בשימוש ביתי, בתעשיית המזון והחקלאות, בהתפלת מים ואף שטיפת מכוניות ושימושים נוספים לרכב. התהליך משמש כממברנה המסננת מינרלים, משקעים, תרכובות אורגניות וחלקיקים מעל גודל מסוים.

ממס ומומס – מי זה מי?

בדומה לשימוש בנפת קמח לסינון הקמח ממזיקים, תהליך של אוסמוזה מתבצע על נוזלים. ממסים שמהם מסננים את המומסים. כדי להיות ממס – החומר צריך שתהיה לו תכונה כזו. לדוגמה – הסבון שאנו משתמשים בו. הממס הוא מים. סבון הוא חומר בעל תכונה של ממס ולכן, הוא עובר תהליך של פירוק במים.

בצירוף חומר מסיס במים והממס – המים עצמם, אנו מקבלים תמיסה. אם נרצה להחזיר את המים למצב הקודם ללא החלקיקים המפורקים של הסבון, נצטרך לבצע סינון. אולם, תהליך הסינון הזה מורכב יותר ממה שנדמה. הוא כולל כמה שלבים וביניהם, את הפעלת הלחץ הנגדי שבתהליך האוסמוזה ההפוכה, עליו יוסבר בהמשך.

למה הפוכה?

בתהליך אוסמוטי רגיל, תנועת הממסים שונה. מתמיסה בעלת ריכוז מומסים דליל לריכוז מומסים גבוה. התהליך הרגיל הוא טבעי ומתקיים בעזרת הלחץ האוסמוטי, הדוחף את התמיסה דרך הממברנה באופן טבעי ללא לחץ נגדי. הממברנה המשמשת לתהליך האוסמוזה הרגיל חדירה ומאפשרת את מעבר הממס ולא מומס. בדיוק כך נקבל תמיסה עשירה יותר בממסים.

אוסמוזה הפוכה מתארת את התהליך ההפוך. לשם כך נדרש הפעלת לחץ נגדי לתהליך האוסמוטי. הממברנה המשמשת לאוסמוזה הפוכה איננה חדירה ולכן, מה שעובר דרכה יהיה המומס בלבד. כלומר, המים עוברים ולא החלקיקים והמינרלים הנמצאים בהם. זו הדרך לקבל מים נקיים ממומסים.

כיצד מתבצע טיהור מים במתקן הביתי

לחיצה אחת על כפתור ויש לנו מים צוננים ונקיים. כל כך פשוט, כל כך נקי. אולם, ברגע הזה שהמים נמזגים ישירות לכוס שלנו, הם למעשה עוברים מספר שלבי סינון שאנחנו לא מודעים אליהם.

  • סינון חלקיקים חריגים מעל גודל מסוים
  • סינון על ידי מסנן פחם פעיל ללכידת כלור ותרכובות שונות
  • סינון על ידי פחם דחוס עבור תרכובות אורגניות נוספות
  • ממברנה – אוסמוזה הפוכה

תהליך האוסמוזה מסנן לעיתים גם מינרלים שונים כמו סידן, שמוחזרים לאחר כל התהליך הזה בחזרה למים על ידי מסנן מינרליזטור. בדרך זו אנו יכולים להיות בטוחים שהמים שאנו שותים נקיים ומכילים את כל המינרלים החשובים בטבע. הרכיב הנוסף להשלמת התהליך בדרך למים נקיים הוא נורה התקנת מנורה על-סגולית המטהרת את המים מחיידקים.

שימושים שונים בתעשייה

השיטה משמשת את תעשיית המזון ומחליפה את השימוש בחום. לדוגמה, יצירת תרכיזי פירות שעוברים תהליך בחום בדרך כלל. בעזרת האוסמוזה ההפוכה מחליפים את המשאבים הדרושים לכך. כמו כן, כשניגשים לטפל במזון רגיש לחום כמו אנזימים וחלבונים.

בנוסף, ניתן למצוא שימוש במי מטוהרים לאחר תהליך של אוסמוזה הפוכה בגידול הידרופוני (גידול צמחים מנותק מצע) או במכונים לשטיפת רכב. מכונים לשטיפת רכב ישתמשו במים מטוהרים (אך ללא תוספות המינרלים) על מנת להימנע מהיווצרות של משקעי מינרלים שיותירו סימנים לאחר השטיפה.

לרכישה ומידע נוסף לחצו על הלינק – בלווטר, מכירת סנני שתיה 077-3307449